Giv foreningslivet professional karakter
Mange foreninger står med det samme ønske. De vil gerne gøre mere for foreningslivet, og ønsker at eksponere det og skabe interesse om byens sportshold – store som små.
Det arbejde kræver naturligvis, at der er hold at følge samt frivillige trænere, hjælpere m.fl., som står klar til at udvikle de enkelte hold. Ønsker man at skabe interesse hos publikum, er man dog også nødt til at tænke i de omgivelser, man tilbyder denne gruppe mennesker. Det er nemlig de færreste, der har lyst til at stå på en åben bane og se sport.
Sådan forbedrer du publikums forhold
Et publikum er sjældent voldsomt kræsent eller krævende, men stiller krav til en række basale forhold.
For det første skal publikum have et sted at sidde ned. Er klubben større og med ambitioner kan det være en god investering at leje tribuner eller køber en fast sektion til foreningen. Tribuner behøver ikke nødvendig vis være stationære, da mange i dag kan bestilles som mobile tribuner. Det kan du læse mere om her.
Det er naturligvis vigtigt, at de siddepladser, der er til rådighed, kan sørge for læ og ly til alle tilskuerne, hvis det blæser eller regner. Er der ikke mulighed for at skærme for vejret, kan det resultere i frafald af fremmødte.
Foruden siddepladser, skal der naturligvis være mulighed for at bestille mad. Er der langt til klubhuset, bør der være en vogn nær kamppladsen, så det er let at købe mere mad og drikke. Dette er meget vigtigt, da det er et af de områder, hvor en klub kan sørge for ekstra indtjening – særligt fordi, det ofte er gratis at komme og overvære kampe, medmindre klubben spiller i en højere rangeret liga.
Med disse simple forhold på plads, er det allerede betydeligt mere attraktivt at møde op og støtte sit lokale hold.
Er der ikke økonomi til at få oprettet siddepladser eller få en vogn til salg af mad og drikke, kan man som særligt mindre klub søge midler hos kommunen (hvor man også skal søge om tilladelse, hvis man opføre større faste tribuner).
Derudover kan man naturligvis søge sponsorer hos lokale erhvervsdrivende, der imod betaling kan få deres virksomhedsnavn og logo på bannere, kampprogrammer etc.