Sådan undgår du ømme muskler efter træning

Hvis du har trænet hårdt, kan det give en voldsom ømhed i musklerne den efterfølgende eller de efterfølgende dage. Det er på ingen måde noget der er farligt, og der er kroppens måde at vise, at den er blevet presset på en måde, den måske ikke er vant til at blive presset på. Når man udfører noget der er hårdt fysisk, medfører det at man nedbryder nogle af muskelfibrene i muskulaturen. Det er på ingen måde farligt, er det er en naturlig del af at komme i bedre form. Musklerne reparerer sig selv, og når de gør det bliver de stærkere, end de var før.

Typisk forsvinder ømheden efter et par dage, men er det meget lang tid siden man har været hårdt fysisk aktiv, kan det godt tage længere tid. Jo mere man træner, og jo mere kroppen bliver vant til at muskulaturen bliver nedbrudt, jo mindre ømhed vil man typisk opleve, og når man træner jævnligt og rimelig systematisk, vil man i de fleste tilfælde helt kunne undgå denne ømhed.

Sådan undgår du ømheden

Den bedste måde at undgå ømme muskler er således at træne regelmæssigt og ofte. Der er nogen der mener, at det hjælper  at strække ud efter træning. Effekten ved at strække ud, har dog langt mere at gøre med musklernes smidighed og hvor stiv man bliver i kroppen, end det afhjælper ømheden. Du kan eventuelt prøve med voltaren gel der både virker lindrende samt smertestillende, hvis det er muskler der ligger nær hudens overflade, da det ikke trækker langt ned i huden. Du kan købe voltaren gel her, på apoteket eller andre steder der forhandler håndkøbsmedicin.

Ømheden er ikke skadelig

Der kan være nogen, der er bange for at de har pådraget sig en skade, hvis de bliver meget ømme og derfor bliver tilbøjelig til at holde en pause med træningen. Det er dog meget vigtigt at pointere, at ømheden på ingen måde betyder, at man har pådraget sig en skade. Får man en skade i musklerne på grund af træning, kan du næsten være helt sikker på, at du vil kunne mærke den med det samme. Du vil få smerter i det øjeblik skaden indtræffer, og de vil ikke komme snigende dagen efter. En smerte vil også typisk reducere bevægeligheden, hvilket ømhed ikke vil. Ofte vil du også opleve at ømheden rent faktisk bliver mindre, hvis du træner, da ømheden bliver mindre i takt med at musklerne bliver varmet op.

 

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *