Få det maksimale ud af dine muskler: sådan restituerer du bedst efter styrketræningen!

Rigtig mange danskere vælger hver uge at tilbringe mindst et par timer i et fitnesscenter for at styrketræne. Og det er kun godt, for styrketræning er både godt for musklerne, koordinationen og balancen. Derudover forbrænder man hurtigt en masse fedt og får også forbedret sin kondition. Men hvis man vil have det maksimale ud af sin styrketræning, er det ligeså vigtigt, at man får restitueret ordentligt – og det er desværre her mange begår fejl! Derfor kommer der her en kort guide til, hvordan du kan restituere efter træning.

Få masser af søvn

Lad os starte med det vigtigste først: søvn! Selvom din krop restituerer ligeså snart du holder op med at træne kører din krops proteinsyntese i højeste gear om natten, nærmere bestemt imellem klokken 22 og klokken 02. Proteinsyntesen er den proces, hvorved kroppen aktivt udskiller protein i kroppen, der er med til at genopbygge dine muskler. Denne proces finder således også sted i løbet af dagen, men er i sidste ende styret af din krops indre ur. Derfor er det klogest at gå i seng omkring klokken 22, hver aften, og få imellem 6 og 8 timers søvn, hvis man vil restituere optimalt.

Drop proteinbarerne og brug proteinpulver i stedet

En anden diskussion der har raset i de sidste mange år, er hvorvidt om man skal bruge proteinpulver eller proteinbarer. Ifølge ledende forskere er der ingen tvivl: proteinpulver er klart de bedste tilskud til at opbygge muskelmasse eller forbrænde fedt.

Ifølge denne artikel er en del af proteinbarerne på det danske marked proppet med sukker, hvilket ikke gavner en særlig meget. Derfor er proteinpulver både et billigere og bedre alternativ. Det er dog mest effektivt at tage sit pulver efter træning i stedet for både før og under træning. Hvis du leder efter proteinpulver finder du et stort udvalg her.

Spis noget ordentlig mad efter træning

Selvom du krydrer din træning med proteintilskud, i form af proteinpulver, er det stadig vigtigt, at du spiser ordentligt efter træning. Her er det for eksempel godt at spise fed fisk, der indeholder omega-3 fedtsyrer, samt ingefær og masser af krisebær, da disse indeholder antioxidanter.

En bladning af fed fisk og antioxidanter er med til at modvirke betændelse i musklerne hvilket du oplever i form af ømme muskler efter træning. Derfor er en sund kost også medvirkende til at øge din restitutionsproces.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *